tirsdag den 25. september 2012

I gang med bloggen med et dsa-hold

Kære alle
Dette er en overspringshandling, da jeg i VIRKELIGHEDEN skal rette en allerh..... masse skriftlige opgaver, elektronisk, til i morgen tidlig.
Men jeg kan meddele, at jeg faktisk har taget hul på at bruge BLOG på mit dansk som andetsprogshold, niveau D.
Og alt i alt er jeg ikke utilfreds med at have taget hul på dette web 2-værktøj;)

Vi arbejder med genren novelle og læser, analyserer og tolker nogle få nye danske noveller p.t. Jeg har fokus på, at de bliver fortrolige med begreberne i analyseværktøjet, at de trænes i at komme dybere ned i teksterne og leder efter spor og at de trænes i at NÆR-læse. og læse MELLEM linjerne. Ind til videre har arbejsformerne vekslet mellem klasseundervisning, hvor jeg er meget på, men forsøger at inddrage dem så meget som muligt, gruppearbejde med opsamling og skriftlige afleveringer. 
Jeg skal ikke trætte jer med min lidt hu hej-måde at få dem i gang med at skrive i en blog. Men jeg endte med at vurdere, at det nok var klogt at reservere 3 lektioner i et it-lokale for at være sikker på, at alle 25-28 kom godt i gang, fx bare med at få oprettet en gmail-konto og skrive deres første indlæg.
De var gode til at hjælpe hinanden, og mens jeg hjalp nogle, læste og skrev resten af holdet på fuld tryk. Der var stor aktivitet og pæn motivation, vurderer jeg.
Jeg havde en øveblog i forvejen til og om undervisning, så dén valgte jeg bare at bruge til dette hold.
I min øveblog startede jeg med at skrive et indlæg/en opgave og kopierede linket ind i Fronter. De kvikke så det straks og gik i gang. Se min blog her (hvis du ikke gider læse mere;)

Nogle kursister er hurtige og når at skrive flere indlæg og kommentarer. Andre skriver først en kladde i Word for ikke at have for mange fejl. Det er der til gengæld andre, der er fuldstændig ligeglade med.  Jeg har overvejet, om jeg skulle kommentere alle de (sjuske)fejl, nogle har i sproget, men venter. Vil ikke ødelægge deres mod til at skrive på en offentlig blog.
Vi har snakket lidt om bloggen som genre, og man kan sagtens snakke mere om dette og inddrage deres indlæg og måske gå tættere på og vurdere, hvilke former for indlæg og svar, der virker bedst i en blog. Det venter jeg med.
De første iagttagelser er positive. De arbejder selvstændigt, er motiverede, jeg/læreren bliver mere overflødig, de begynder at kommentere hinandens indlæg og diskutere forståelsen af teksten. Der er åbent til at fortsætte skrivningen om aftenen/natten og de næste dage. Man kan fortryde sit indlæg og slette OG SOM EN KVIK PIGE SAGDE I GÅR: DE STILLE KOMMER MERE TIL ORDE! Perfekt iagttagelse. Jeg bemærkede også, at kursister, der normalt kan være lidt svære at fasthold eog aktivere, var mere aktive end de plejer. Nice:)

Det næste, jeg tænker, jeg vil afprøve, er googledoc, fællesdokumentet. Her vil jeg bede dem evaluere vores novelleforløb. Det kan man gøre anonymt, som jeg har forstået det.

Og snart skal de i gang med værklæsning, her tror jeg også, jeg vil inddrage bloggen. Nu får vi se. Måske får jeg mod og overskud til at afprøve noget helt andet, noget med LYD: Oplæsning af den første side af deres roman.

Her kan I følge mine opgaver og kursisternes kommentarer: Hannes øveblog


4 kommentarer:

  1. Hvor er du kommet langt med dit blog-projekt Hanne! Du skulle vist bare have det lille skub kurset gav?

    Dine betragtninger over hvordan kursisterne arbejder med bloggen er laber læsning - det er jo det vi ønsker os: aktive, engagerede kursister, der aktivt bearbejder stoffet.

    Umiddelbart tænker jeg, du ikke skal rette sprogfejl i kursisternes indlæg og kommentarer - med mindre i altså aftaler det. Det lader jo til de er trygge nok til at deltage allerede,og man kunne frygte det ville lægge en dæmper på iveren, hvis de vidste deres indlæg skulle læses på den måde også. Hvad tænker I andre?

    Du kan sagtens oprette et dokument, hvor dine kursister skriver anonymt. Når du skal dele dokumentet, vælger du muligheden 'alle med linket kan redigere'. Så skal de ikke være logget ind og er dermed anonyme.

    Jeg synes selvfølgelig du skal kaste dig ud i lyd også - men behøver det at være i stedet for bloggen? Kan det ikke være et supplement?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet til til at skrive anonymt i et dokument.
      Og jo, evt. arbejde med lyd skal være et supplement.
      Nu, jeg har fået holdet på bloggen, skal de bestemt ikke ud igen;)
      Jeg fandt faktisk en fin øvelse på en af Heidis blogge for et engelskhold. Hun beder sine elever på skift skrive et indlæg på holdes blog. Det kan bruges i alle sprogfag: http://1kengelskblog.blogspot.dk/2011/11/blogging.html
      Jeg tror, jeg vil stjæle ideen og få dem til at skrive små reflekterende indlæg eller indlæg, der er mere danskfaglige.

      Slet
  2. God ide! Mine elever i en klasse blogger alle i forbindelse med hver læst tekst, og jeg kan se de gør brug af hinandens indlæg og kommentarer i den videre undervisning. Er en god måde at fastholde det vi arbejder med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Har du skullet motivere dem (eller nogle) til at blogge? Er det en SKAL-opgave? Kan det evt. erstatte en anden skriftlig opgave, så det bliver et valg mellem flere afleveringstyper?

      Slet