onsdag den 5. september 2012

Hvordan kommer jeg godt i gang med blog i undervisningen?

Jeg har selv  en privat blog og en øveblog. Vil du se nærmere, er det her: http://danskmedhanneognielsjacob.blogspot.dk
 Øvebloggen tænker jeg, jeg måske kan starte blog-introen med. Jeg forestiller mig, at skrive et indlæg/en opgave til mit dansk som andesprogshold.
Det kunne fx være at bede dem læse en novelle med opgaver fra Hoels notatark:
hvad er dit førstehåndsindtryk af novellen?
hvad undrer dig og har du lyst at diskutere med andre fra holdet?
hvilket sted i teksten/citat fra teksten, synes du er det vigtigste. Hvorfor?

Ja faktisk kan jeg se at dette her måske er bedre til et fællesdokument;

Men så  i stedet: Hvad handler denne novelle egentlig om?

Og så vil jeg bede dem skrive løs: først en kommentar fra hver.
Dernæst at kommentere andres kommentarer.


Den største hurdle er måske at få alle til hurtigt og gnidningsfrit at få en google-konto og huske navn og kode.

Hvad vil I andre bruge bloggen til?

2 kommentarer:

  1. Måske kan du bruge den model som Anne Mette beskrev fra Tornbjerg Gymnasium - at man får kursisterne til at skrive hvad de byder ind med før timen - under - og efter

    SvarSlet
  2. Det er for mig et godt forum, hvor kusisterne kan undre sig og komme med deres holdning og mening. De kursister der har svært ved at have en holdning, kan på en ligefrem måde bare droppe ind.

    SvarSlet